Thursday, December 24, 2009

Manisnya Berhutang

Di tahun 70an dulu ada seorang jiran di kampung saya yang amat miskin. Dia seorang tukang kayu dan isterinya seorang surirumah. Anak-anak ramai dan masih kecil. Sang isteri kerap datang ke rumah kami.

“Makcik, pinjam beras,” dia meminta dari nenek saya. Kadang-kala gula. Asam keping ada juga. Tepung dan berbagai lagi.

Dia membayar dengan tenaga empat keratnya bila ada kenduri-kendara di rumah kami atau tenaganya diperlukan untuk urusan-urusan tertentu.

Tahun 90an dan tahun-tahun berikutnya senario telah berubah.

Hari ini orang-orang yang berpendapatan tetap, orang-orang kaya, peniaga-peniaga besar dan kecil, pelajar-pelajar dan orang-orang miskin yang berhutang.

Pembagi pinjaman ialah bank-bank, ceti, ah long, kedai-kedai emas, koperasi-koperasi dan kerajaan.

Yang hendak dimiliki ialah rumah, kereta, perabot, premis perniagaan, perniagaan, hendak sambung belajar di pusat-pusat pengajian tinggi, pakaian, wangian dan apa sajalah yang ada tanda harga.

Dan alat meminjam yang paling popular ialah kad kredit dan sekim pinjaman yang dipakejkan oleh institusi-institusi pinjaman.

Kalau kereta jangkamasa pinjaman ialah 9 tahun. Kalau rumah boleh mencapai 25 tahun. Kalau kad kredit cecah juga sepanjang hayat kalau diansurkan bayaran minima setiap bulan!

Pendek kata tidak ada sesiapapun yang tidak dibelit hutang! Kalau anda tidak berhutang anda sudah ketinggalan zaman! Tak perlu malu kalau banyak hutang.

Apa nak dimalukan kalau MPV Alza dah parking dalam porch! Yang bulan-bulan tu orang lain tak perlu tau!

“Kenapa tuan meminjam?”

“Kalau tak pinjam tak merasa!”

“Kan pendapatan ada.”

“Tumbuh janggut menyimpan pun takkan dapat apa yang kita nak! Ei … orang kayapun meminjam, tau!”

“Macam mana orang kaya pun boleh meminjam?”

“Daripada perhabiskan duit sendiri baik perhabiskan duit bank. Lagi kaya kita lagi bank percaya pada kita!”

Bapa saudara isteri saya ialah seorang bisu. Kerjanya menoreh getah. Saudara-mara kalau datang bertandang selalu akan memberi sedekah kepadanya. Raya tahun ini dia menolak. Dia tak mau duit sedekah lagi. Dia kata duitnya dah cukup banyak. Malah di satu ketika dia memberikan sekarung duit siling yang dia kumpulkan kepada anak saya. Isteri saya kata tak usah. Dia beri juga. Katanya duitnya banyak! Saya suruh isteri saya risik. Dalam buku ASBnya dia ada RM10 000.00! Selain menoreh dia dapat bantuan kebajikan sebanyak RM150.00 sebulan. Malah dah lama dia tak menoreh sebab dia tak perlu nak cari banyak duit. Dia kata duit banyak-banyak pun nak buat apa?

Kenapa pendapatan RM150.00 sebulan dan wang simpanan RM10 000.00 membuat dia merasa cukup senang dan selesa?

Rahsianya dia tidak ada hutang walaupun sesen!

1 comment:

  1. Salam Encik Din,

    Saya setuju dgn mesej tuan. Mentaliti berhutang ini adalah garapan sistem ekonomi yang berasaskan riba. Jika tiada hutang, riba tidak dapat dituai oleh sang kapitalis. Kita ada dana zakat, prinsip sodaqah, dsbgnya tetapi semua itu dipinggirkan demi kelestarian sistem riba. Islam tidak menggalakkan berhutang tetapi sistem hidup kita menggalakkannnya, hatta tumbuhnya perbankan islam. Label Islam dijaja demi kelazatan dunia. Tapi Allah cela hubbud dunya. Hanya yang celik mata hatinya yg dapat melihat munkar yang seni ini. Wallahu a'lam.

    ReplyDelete