Thursday, February 10, 2011

Wayang Kita dan Wayang Orang

Tonton wayang aksi orang punya nescaya selama 100 minit dalam panggung kita akan dicengkam keterujaan, kekaguman dan kelekaan.

Tonton wayang cinta orang punya nescaya selama 100 minit perasaan kita dibuai rasa kasih, benci dan lega.

Tonton wayang thriller orang punya nescaya selama 100 minit kita diserang debaran dan kejutan yang bertali-arus.

Kita kagum dengan kemantapan para pelakon mereka dan sering tertanya-tanya dari mana pelakon mereka diambil?

Kita tahu pelakon kita diambil dari penyanyi-penyanyi popular, pemenang raja lawak, budak-budak akademi fantasia, model-model iklan dan kaum-kerabat serta sahabat handai orang wayang.

Kita tahu ketika menonton wayang kita lebih banyak makan dan minum, menjawab SMS dan menggeliat kesejukan.

Kita juga tahu bila orang lain bertanya "Macam mana wayang kita?" jawapan kita selalunya begini, "Oklah!", "Bolehlah" dan kerap juga, "Hancur!"

Wayang kita menjadi longgar sebab lakon-layar yang sepatutnya bertahan selama 100 minit sering menjadi 70 minit selepas disunting. Untuk mengisi 30 minit yang berbaki itu ianya diisi dengan adegan-adegan "memenuhkan masa".

Dari pengalaman saya menjadi penyunting lakon-layar kelemahan ketara para penulis lakon-layar ialah kegagalan mereka menulis sebuah lakon-layar 100 minit yang padat dan berisi. Bila sebuah lakon-layar gagal dalam nasykah bertulis ianya akan gagal dalam panggung.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini ada beberapa wayang yang menjadi ingatan pada saya. Wayang "Gangster dan Castello" adalah wayang aksi yang lasak dan menghiburkan. Wayang "Cinta" membuka mata saya mengenai keragaman berkasih-sayang. Wayang "Man Laksa" mengingatkan saya pada kampung di tahun-tahun 60an dulu. "Jangan Pandang Belakang dan Congkak" mengingatkan saya pada ilmu saka orang Melayu. Dan "Mokhsin" adalah wayang klasik yang menghimbau kenangan.

Dibandingkan dengan wayang orang wayang kita masih tercungap-cungap lagi. Menjadi tanggung-jawab pembikin wayang yang akan datang untuk merapatkan jurang perbedaan wayang kita dan wayang orang.

No comments:

Post a Comment