Wednesday, November 25, 2009

Di Larang Masuk !!!


Penduduk Melayu di Semenanjung Tanah Melayu, Malaysia mungkin berada di sekitar belasan juta saja. Dan hampir 90% beragama Islam. Saya tak berani mengatakan 100% sebab pada tahun-tahun 70an dulu saya pernah bertemu beberapa orang Melayu yang mengaku mereka atheist. Dah lebih 30 tahun saya rasa jumlah itu sudah bertambah. Kemudian saya terbaca pula kisah-kisah mereka yang beralih kepercayaan kepada agama lain dan dengarnya jumlahnya banyak jadi andaian 90% yang beragama Islam itu rasanya memadai. 

Mereka yang beragama Islam ini pula berpuak-puak; UMNO, Pas, Jemaah Al Quran, Jemaah al Arqam, Syiah, ahlus Sunnah wal Jamaah, Wahabi, Salaf, Qadiyani, Tabligh, Islam Liberal, kaum tua, kaum muda ... dan berbagai-bagai lagi.

Dan yang menariknya semuanya berkata sumber mereka adalah Quran dan (Hadith). Saya mengurungkan perkataan Hadith sebab ada yang berkata mereka mengikut Quran saja. Dan ini bermakna mereka beriman kepada Allah dan Rasulnya, Muhammad saw.

Di atas nama Allah dan Rasulnya mereka berkelahi sesama sendiri!

Kita diajar oleh yang pandai agama bahawa agama Islam ada dua sisi. Satu sisi ialah hubungan manusia dengan Tuhannya, Allah. Satu sisi lagi ialah hubungan manusia dengan manusia.

Sisi yang pertama yaitu hubungan manusia dengan Tuhannya mencakupi daerah kesempurnaan akidah, penganugerahan pahala dan syurga, ancaman dosa dan neraka, hak mengampunkan, merahmatkan dan melaknatkan - kesemuanya ini adalah hak eksklusif Tuan yang Empunya Agama, Allah yang Maha Perkasa, Maha Bijaksana dan Maha Tahu. Manusia DILARANG MASUK dalam daerah keTuhanan ini!

Masalah timbul apabila pemimpin-pemimpin dari puak-puak tadi masuk campur dalam urusan keTuhanan ini.
  1. Mereka menentukan puak mana yang masuk syurga dan puak mana yang masuk neraka.
  2. Mereka melaknatkan mana-mana puak yang tidak sebulu dengan mereka.
  3. Mereka menafsirkan wahyu dan hadith mengikut kesesuaian perjuangan puak mereka.
  4. Mereka mencipta undang-undang kecil syariah yang bertentangan dengan arahan wahyu dan hadith.
  5. Mereka menentukan apa yang kita patut amalkan dan bagaimana ia diamalkan.
  6. Bila berceramah mereka memberi gambaran seolah-olah Allah menyetujui segala tindak-tanduk mereka.
  7. Dan mereka menghalalkan segala tindak-tanduk mereka sendiri walaupun kadangkala ianya jelas bertentangan dengan ajaran agama.
Ke semua mereka merujuk kepada Quran dan Hadith di dalam mempertahankan tindak-tanduk mereka. Dan mereka terus berbalah dan bermusuh.

Tidak salah berbeda pendapat asalkan kita JANGAN MASUK CAMPUR URUSAN KETUHANAN!

Ibarat sebuah rumah; pintu, tingkap, dinding, lantai, tiang dan bumbung bersatu memberi perlindungan kepada penghuninya.

Malangnya puak-puak yang bertelagah itu kekal terpisah-pisah.

Salah siapa?

2 comments:

  1. Din,
    Aku suka hang punya tulisan. Memberi jurus baru dalam melihat. Kalau rajin datang la ke blog aku tentang abc penulisan...

    http://skrapskrip.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Terima kasih. Hang pautlah link aku kat blog hang.

    ReplyDelete