Monday, November 23, 2009

Wahabi vs Syafi'i


Salam, warga siber.


Bila Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin (selepas ini digelar Dr MAZA saja) dan Jabatan Agama Islam Slelangor (selepas ini digelar JAIS) bertelagah yang menjadi sasaran ialah Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab dan Imam Syafi'i. Kedua-dua mereka telah berusaha keras memurnikan ajaran agama berpandukan nas-nas sahih bersumberkan Al Quran dan al Hadith untuk kesejahteraan muslimin dan muslimat di sepanjang zaman. Dan kita sudah maklum kedua-duanya sudah lama kembali ke RahmatulLah.

Yang tinggal hanyalah legasi mereka yang menjadi pegangan para pengikut. Dan mereka inilah yang selalu bertelagah; ibarat anak ayam kehilangan ibu bercempera mencari perlindungan apabila diancam.

Kita kerap diwar-warkan oleh mereka yang pandai agama; jika bertelagah kembali kepada al Quran dan Sunnah.

Di dalam mempertahankan dirinya Dr Maza telah kembali kepada al Quran dan Sunnah dengan memetik hadith dari al Bukhari yaitu RasululLah bersabda, "Sampaikan daripadaku walaupun satu ayat".

Pihak JAIS pula merujuk kepada enakmen syariah yang boleh difahamkan maksudnya, "Tiada permit tiada ceramah agama".

Persoalannya sejak bila pula enakmen syariah menghalang perintah RasululLah? Dan kenapa pihak JAIS tidak kembali kepada al Quran dan Sunnah?

Sebagai rakyat biasa saya keliru. Saya tidak faham kenapa berlakunya pertindihan enakmen ini dengan perintah RasululLah. Dan saya juga tidak faham kenapa nasihat kembali kepada al Quran dan Sunnah tidak menjadi pilihan pihak berkuasa agama.

Fikir-fikirkanlah ...






1 comment: