Sunday, September 16, 2012

Perihal Pendakwah di Malaysia

Dewasa ini kedahagaan warga muslimin untuk menjadi warga mukminin amat ketara sekali. Ia berpunca dari perbalahan politik antara UMNO / PAS yang telah mencetuskan suasana "jika mahu masuk syurga ikut kami".

Lantas Youtube dan TV menjadi medan terlonggoknya pelbagai dakwah yang mengajak muslimin / muslimah yang isi dakwahnya ialah:


  • Ikut kami jalan ke syurga.
  • Mereka fasik dan sesat.
  • Ikut kami Allah sayang.
  • Ikut mereka Allah benci.
  • Kami benar.
  • Mereka salah.
  • Buat itu dapat pahala.
  • Buat ini dapat dosa.
Hasilnya?

  • Para pendakwah menjadi ikut-ikutan dan diraikan dengan gah sekali.
  • Allah semakin jauh dari mereka.
  • Mereka kenal pendakwah.
  • Tapi tak kenal Allah.
Dari hasil pemerhatian saya dapatlah saya bahagikan pendakwah di Malaysia dalam beberapa kategori.

1) Pendakwah Tegar

Mereka ini bekerja dalam satu kumpulan yang erat. Contoh klasik ialah para tabligh, kumpulan Arqam, kumpulan sufi dan pendakwah bebas yang meniti dari mesjid ke mesjid dan dari surau ke surau. Mereka tidak perlukan TV atau Youtube. Mereka telah wujud lama dulu sebelum TV dan Youtube. Mereka mendakwahkan Allah dan agamanya. Para pengikut mereka mengenal Allah dan agama lebih dari pendakwah itu. Orang ramai memang berburuk sangka dengan mereka. Dan akibatnya ada kumpulan yang "dikatakan sesat". Mereka tak peduli. Mereka meneruskan dakwah mereka secara sembunyi-sembunyi. Matlamat mereka Allah dan Allah saja. Yang lain boleh blah.

2) Pendakwah Popular

Mereka ini ada peminat (macam artis yang ada peminat). Mereka ini dipuja dan dipuji. Mereka ini diperbesarkan darjatnya oleh peminat-peminat mereka. Gaya hidup dan gaya pakai mereka menjadi stail para peminat. Lenggok dakwah mereka berlainan di antara satu sama lain. Isi dakwah pelbagai mengikut selera pendakwah itu dan juga ikut perkembangan terkini dalam masyarakat.

Seringkali para pendakwah ini dilaga-lagakan oleh mereka yang tak suka dengan dakwah mereka. Dan bila para pendakwah yang dilagakan bersemuka mereka berusaha mempamerkan "taji" masing-masing.

Akan tetapi bila berasingan mereka cari jalan "nak tajikan" lawan masing-masing.

Medan mereka tidak lain ialah TV, Youtube dan blog-blog persendirian. Dalam Youtube itu banyak peminat yang muat-naikkan dakwah mereka. Kemudian di "link" kan dalam facebook dan twitter. Akhirnya medan youtube, facebook dan twitter menjadi medan peminat "taji-menaji".

3) Pendakwah "copy-paste"

Ini yang paling banyak. Medannya ialah facebook dan twitter.

Isi dakwahnya?

Tidak lain dari "kata-kata hikmat / hadis / firman" yang mereka temukan "entah di mana" lalu di "copy-paste" untuk tatapan para sahabat / kenalan dalam facebook dan twitter.

Ada juga yang berani mengeluarkan "buah fikiran sendiri"! Tapi sebenarnya itu sebahagian dari ceramah yang mereka ikuti dalam youtube!

Dan yang lebih hebat ada yang berani "berhukum" dengan "ilmu copy-paste" mereka!

MasyaAllah.

4) Pendakwah Kembang-kuncup

Ini kategori yang paling istimewa. Ia terjadi bila seseorang berasa insaf dan terus memakai serban dan jubah (bagi lelaki)) dan bertudung serta-merta (bagi perempuan).

Tanpa mengukur ilmu di dada mereka terus berdakwah (dalam youtube, facebook, twitter dan blog).

Apalah isi dakwahnya tu?

Kalau lelaki fadilat memakai serban dan menyimpan janggut. Kalau perempuan kelebihan memakai tudung.

Takat tulah ilmu mereka.

Kesimpulannya?

Dengan wujudnya 4 kategori pendakwah ini kalaulah ada muslimin yang masih jahil lagi tentang "agama mereka" saya hanya dapat mengeluh "masyaAllah ..."

Sekian.

No comments:

Post a Comment