Sunday, January 3, 2010

Allah, Tuhan Seru Alam!

Segala isi langit dan bumi adalah makhlukNya termasuk kuman dan tungau.

Allah ialah nama yang Dia namakan untuk DiriNya. Dan segala makhlukNya berhak memanggilNya Allah termasuk kuman dan tungau!

Tidak bergerak sesuatu tanpa IzinNya! Itulah Dia, Allah Yang Maha Perkasa! Tidak memerlukan sedikitpun pertolongan walau sebesar zarah dari makhluknya demi mentadbir AlamNya!

Agama Islam itu milikNya! Dialah yang menyempurnakannya . Agama yang Suci ini Dialah yang memeliharanya! Dia  Maha Pemelihara! Dia, Allah tidak memerlukan makhlukNya bersaing memelihara keSucian Diri dan agamaNya!

Dia Maha Perkasa lagi Maha Suci.

Dia membahagikan manusia kepada beberapa kategori; mukminin, muslimin, munafiqin, musyrikin dan kafirin. Ke semuanya adalah hamba-hambaNya; yang taat dan engkar.

Dia menyediakan syurga untuk mereka yang taat. Dia menyediakan neraka untuk mereka yang engkar.

Mukminin, muslimin, munafiqin, musyrikin dan kafirin berhak memanggilNya Allah sebab Tuhan yang bernama Allah adalah Tuhan mereka! Hanyasanya sebahagian ada yang taat dan sebahagian lagi ada yang engkar. Tidak mustahil yang taat akan engkar dan yang engkar akan taat! Tak usah berburuk sangka!

Bolehkah satu bangsa yang berjumlah 20 juta orang menjaga kesucian agama Islam? Walhal penganut agama Islam berjumlah lebih satu billion orang!

Adakah nama ALLAH itu hak eksklusif satu bangsa saja? Mustahil sebab Allah adalah Tuhan kepada banyak bangsa di dunia ini! Malah Allah ialah Tuhan mereka yang taat dan engkar; mukminin, muslimin, munafiqin, musyrikin dan kafirin!

Susah sangatkah hendak memahami konsep keTuhanan Allah ini? Semuanya ada dalam bicara Quran dan Hadith!

Mengikut khabarnya di zaman Nabi Sulaiman binatang boleh berkata-kata. Saya yakin kuman dan tungau akan memanggil Tuhannya Allah!  Jangan pula nanti ada gerombolan yang berarak cuba menghalang kuman dan tungau dari memanggil TuhanNya Allah!

Wawasan 2020 menjanjikan bangsa melayu menjejak mercu sebagai bangsa maju dunia! Akan tetapi tahun 2010 menginjak masuk di mana tidak terlintas di dalam fikiran saya akan menyaksikan bangsa saya ini amat porak-peranda dalam masalah politik, bahasa dan agama!

No comments:

Post a Comment