Saturday, February 13, 2010

Dongeng Kapal Selam, Nuri dan Proton

Ketiga-tiganya mempunyai satu persamaan. Masalah.

Dengarnya kapal selam kita yang pertama takut menyelam. Alasan cepu mas – masalah teknikal. Orang dulu-dulu ada mengatakan; rosak pangkal rosaklah hujung. Ibarat menganyam ketupat. Salah masuk di pangkal ketupat tak jadilah. Masalah teknikal bukan masalah biasa. Ianya akan berjangkit-jangkit. Itupun telah diakui oleh menterinya. Yang untungnya broker kapal selam. Dengan komisyen setengah billion atas angin dia boleh hidup senang di mana-mana saja di dalam planet bumi ini. Yang menanggung malu, kita, rakyat tanah air yang tercinta ini. Kita terpaksa tanggung biawak hidup.

Nuri pula kerap terjun tiruk. Mungkin saja juruterbang Nuri lebih banyak mati terhempas dari mati berjuang untuk negara. Kisah Nuri ini mengingatkan pengalaman adik saya. Ketika itu dia di tengah-tengah jalan di kota Singapura. Tentera udara Singapura sedang mengadakan latihan untuk satu pertunjukan. Dan ketika itu helikopter pengangkut sedang terbang rendah di kota singa sehingga anginnya boleh dirasai. Adik saya terpesona dengan kehebatan helikopter itu. Dia menceritakan kepada saya begini, “Kalau di Kuala Lumpur dah lama aku cabut lari. Tau sajalah Nuri … silap-silap haribulan jatuh tengah jalan …” Begitulah rasa tidak percayanya rakyat kepada angkatan udara kita. Kepercayaan begini meluas di kalangan rakyat. Sama ada kerajaan sedar atau tidak tak taulah. Hari ini rakyat tak mudah ditipu. Mereka sudah cerdik. Jangan jadi siluncai terjun dengan labunya.

Proton dah berumur lebih 20 tahun. Cermin sisi keretanya sampai hari ini bermasalah. Satu ketika dulu ketika Waja dilancarkan terdengar kemegahan dari beberapa fanatik proton. Mereka kata Waja ialah Honda Malaysia! Tak sampai setahun dia terpaksa ganti cermin sisinya. Bila keluar Gen 2 semua heboh dengan kecanggihan enjin cam pro. Tak sampai setahun anak-anak muda mula menukar enjinnya dengan enjin mitsubishi. Saya tanya dia orang tak sayang ke kereta yang baru beli tu? Dia orang kata nak buat apa dengan enjin cam pro itu? Ubahsuai sikit tapaknya enjin mitsubishi dah boleh masuk. Lagi hebat. Yang untungnya kroni yang membekalkan cermin sisi dan enjin cam pro. Mereka dah kaya raya tapi pengguna terpaksa menukar cermin sisi setiap tahun! Saya dah dua kali tukar cermin sisi sebelah tingkap kanan Wira saya. Yang sebelah kiri pula mula tersangkut-sangkut!

Apa yang saya nak kata ialah orang melayu ini suka diwar-warkan dengan cerita dongeng. Seperti dongeng kapal selam yang menjanjikan ianya satu kehebatan kepada angkatan laut kita. Atau dongeng Nuri ianya masih boleh digunakan. Atau dongeng proton ianya sebuah kereta nasional yang perlu dilindungi. Hakikatnya kita melindungi kroni yang tidak pedulikan tentang keselesaan kita sebagai pengguna. Yang mereka pentingkan ialah keuntungan yang diraih dari sifat patriotik kita! Bila orang melayu nak sedar?

No comments:

Post a Comment