Friday, August 26, 2011

Wawasan 2020

Bahagian 2
Okt/1997

-------------------------------------------------------------------------------------

Oktober 1997.

Ianya tarikh keramat. Bermula dari Korea Selatan tsunami kejatuhan matawang melanda Malaysia dengan teruknya. Tsunami menjalar ke Indonesia.

Dalam bulan-bulan berikutnya usahawan-usahawan kelas pertengahan Melayu dihimpit beban hutang yang melampau.

a) Mereka yang bergantung kepada projek-projek kerajaan mendapati tender-tender dibekukan serta-merta.
b) Mereka yang bergantung kepada projek-projek swasta terpaksa berputih mata kerana badan-badan korporat juga tenat dengan beban hutang.
c) Banyak yang gulung tikar dan ada yang diistiharkan muflis.
d) Rumah-rumah agam disita pihak bank.
e) Kereta-kereta mewah dirampas atau disembunyikan.
f) Suami-isteri berkonfrantasi dan ada yang bercerai-berai.
g) Penjawat professional swasta mendapati mereka diberhentikan kerja atau syarikat mereka ditutup atau gaji mereka dikurangkan.

Golongan usahawan dan professional kelas pertengahan yang baru beberapa tahun tercipta kini menghadapi kemungkinan kelas itu akan lenyap.

Kenapa ianya Berlaku?

Dr Mahathir menuduh ianya angkara George Soros.

Siapa George Soros?

George Soros ialah seorang spekulator matawang terulung dunia. Konon ceritanya begini. Projek-projek mega yang pesat dibangunkan di tanah air bergantung kepada barangan import.

a) Buruh import dari Indonesia, Bangladesh dan Vietnam. Mereka ini digunakan dalam industri pembinaan, perladangan dan pembantu rumah.

b) Tenaga-tenaga pakar teknik dan kejuruteraan untuk pembinaan jambatan, proton, twin-tower, putrajaya, lebuh-lebuhraya, astro dan sebagainya juga diimport dari negara-negara maju.

c) Bahan-bahan kegunaan pembinaan jambatan, putrajaya, sistem pengangkutan komuter STAR, Putra dan sebagainya termasuk perabot, langsir, batu mar-mar atau apa-punlah juga diimport.

Akibat dari gejala import besar-besaran ini aliran wang kita ke luar negara begitu banyak sekali.

Para spekulator matawang akan membeli dan mengumpul matawang ini. Dan apabila nilai matawang kita telah mencapai had maksima mereka akan menjual semula untuk meraih keuntungan. Akibatnya nilai matawang kita jatuh merudum.

Tindakan Dr Mahathir

1) Nilai tukaran asing matawang Malaysia ditetapkan. Ianya tidak boleh lagi diperdagangkan.

2) Kerajaan menubuhkan Danaharta Sdn Bhd yang membeli segala hutang-piutang syarikat-syarikat korporat terpilih. Kemudian syarikat-syarikat ini akan disusun semula untuk menghadapi situasi pasca kejatuhan matawang.

3) MAS dipulangkan semula kepada kerajaan untuk ditadbir.

4) Pembangunan ekonomi domestik dilancar.

Contohnya ialah dengan mewajibkan beberapa matapelajaran disampaikan dalam Bahasa Inggeris. Pengumuman ini mendadak sahaja diistiharkan sendiri oleh Dr Mahathir tanpa sebarang kajian atau rundingan. Pada hemat saya tujuannya mudah sahaja. Dalam sekelip mata sahaja bayangkan berapa ribu mungkin juta buku terpaksa diterjemah ke dalam bahasa Inggeris. Berapa ribu pula guru-guru akan dihantar untuk latihan berbahasa Inggeris. Tiba-tiba sahaja para penterjemah, pencetak buku, pembekal buku, kaunselor-kaunselor, hotel-hotel, dewan-dewan seminar mendapati keadaan mereka sibuk.

Tidak cukup dengan itu dilancarkan pula konsep satu komputer satu keluarga, satu sekolah satu makmal komputer dan satu guru satu komputer riba. Bayangkan kesannya pada keluarga, guru dan murid seluruh negara. Bagi keluarga yang tidak mampu boleh keluarkan wang KWSP untuk beli komputer.

Jalan-jalanraya persekutan, bandar dan kampung wajib dibaiki dan diturap.

Kerajaan menubuhkan Syarikat Perumahan Negara untuk menyiapkan rumah-rumah yang terbengkalai akibat syarikat perumahan gulung tikar. Ini memberi kerja kepada kontraktor-kontraktor yang menganggur.

Kesan pembangunan ekonomi domestik ini berjaya meredakan kegawatan ekonomi yang melanda. Sedikit demi sedikit keadaan pulih walaupun tidak seperti dulu. Rakyat boleh bernafas lega. Mereka merebut peluang yang ada dan belajar hidup berjimat-cermat.

Tahun 2001 dan seterusnya Malaysia hidup bergantung dengan pelan ekonomi domestik yang kini diperluaskan ke beberapa sektor lagi.

Harapan untuk mendapatkan pelaburan dari luar negara sangat tipis kerana mereka membawa pelaburan mereka ke negara India, Cina dan Vietnam.

Setelah selesai tugasnya Dr Mahathir pun bersara dari kerajaan.

Walau bagaimanapun satu peristiwa yang tak mungkin saya lupakan ialah nasib bank Bumiputra.

Bank Bumiputra dilancarkan dalam zaman pemerintahan Tun Abdul Razak untuk:

a) Menyediakan dana untuk usahawan bumiputra.
b) Menjadi tonggak sistem kewangan bumiputra.

Bank Bumiputra tersungkur ke bumi ketika negara dilanda kegawatan matawang. Bukan orang lain yang menjatuhkannya ... kita juga.

a) Kita membenarkan dana bank digunakan tanpa had oleh syarikat-syarikat kita yang tamak.
b) Pemegang amanah bank tidak mentadbirnya dengan amanah dan rasa tanggungjawab.
c) Bila syarikat yang tamak itu runtuh mereka membawa bank itu runtuh bersama mereka.

Bank Bumiputra dijual kepada Bank of Commerce yaitu sebuah bank yang lebih kecil dari Bank Bumiputra. Anda siasat sendiri asal-usul bank of Commerce anda akan terkejut.

Kemudian bank of Commerce beralih tangan dan dimiliki oleh adik Najib Razak yang kini diberi nama CIMB.

Ironinya Tun Razak melancarkan Bank Bumiputra untuk bangsanya, bumiputra tapi ianya berakhir ke dalam genggaman anaknya sendiri!!!

(ikuti siri akhir Wawasan 2020 di masa yang akan datang)


No comments:

Post a Comment