Monday, August 29, 2011

Wawasan 2020

Bahagian Akhir
Hidup Segan Mati Tak Mahu
---------------------------------------------------------------------------------------

Bila Dr Mahathir Mohammad bersara dari kerajaan Wawasan 2020 dilupakan. Ia digantikan dengan Gemilang, Cemerlang, Terbilang kemudiannya oleh 1Malaysia.

1Malaysia pula tidaklah difahami oleh rakyat marhaen sebab wujudnya konsep Malaysian Malaysia yang diperjuangkan oleh parti DAP. Pada dasarnya maknanya sama saja.

Untuk memburukkan keadaan saya tak nampak apa-apa program atau dasar yang boleh membawa satu anjakan besar kepada keperibadian rakyat. Pemimpin-pemimpin politik masih lagi leka mengaibkan saingan politik masing-masing dengan isu seks dan rasuah. Lebih malang lagi media massa arus perdana atau nyamuk atau siber mempopularkan isu-isu itu sehingga ianya menjadi dongeng dan hiburan rakyat jelata di semua peringkat umur! Inikah peribadi bangsa maju yang majoritinya kaum muslimin?

Keadaan ekonomi masih seperti yang ditinggalkan oleh Dr Mahathir. Pemimpin hari ini hanya ada dua projek "mega":

a) Dasar NKRA (???).
b) Sebuah bangunan yang lebih tinggi dari Petronas Twin Towers !!!

Pada hemat saya untuk merealisasikan impian Wawasan 2020 perlu bangkit seorang pemimpin yang dapat mengangkat bangsa Malaysia ke satu tahap yang lebih tinggi dari yang diangkat oleh Dr Mahathir kerana penghujung kepada wawasan itu ialah bangsa yang maju dengan keperibadian lasak di pentas dunia dan beriringan dengan kemajuan ekonomi yang setanding negara maju!

Saya belum nampak kehadiran pemimpin itu dari mana-mana parti yang ada. Ironinya kalau adapun yang nampak berwibawa ialah Ketua Menteri Pulau Pinang! Beliau lebih bijak menangani isu demonstrasi parti pembangkang (UMNO Baru) dari kerajaan pusat menangani isu Bersih yang menyebabkan kematian dan kecederaan kepada rakyat awam!

Tempoh had Wawasan 2020 tinggal 8 tahun lagi. Adakah ianya akan tercapai? Saya masih ingat akan wawancara dengan Dr Mahathir yang diterbitkan oleh Astro. Beliau mengatakan (dalam bahasa Inggeris), " A leader should be creative too!" Maksudnya seorang pemimpin sepatutnya bersifat kreatif!

Pemimpin kreatiflah yang kita belum ada lagi.

No comments:

Post a Comment