Thursday, May 27, 2010

Lagi Kisah Anak dan Emak ...

Kisah di bawah ini ialah sebuah dongeng moden.

Seorang emak sakit kuat. Terlantar. Anak-anaknya mengamalkan jaga emak bergilir di rumah masing-masing. Maka sang emak pun berpindah-randahlah ke rumah anak-anak mengikut jadual yang ditetapkan. Satu ketika tibalah giliran sang kakak.

Adik telefon, "Kak, bila nak datang ambik mak? Adik dah terlajak jaga ni."

Kakak jawab, "Ala ... kaulah jaga. Kakak sibuk ni. Kakak dah jadi ajk surau cabang wanita ni. Seminggu dua tiga kali mesyuarat. Setiap hari ada saja aktibiti surau; berlatih berzanji, melagukan bacaan quran, ceramah guru dan macam-macamlah. Mengganggu kakak nak buat kebajikan saja".

Adik, "Tak bolehlah macam tu kak. Tak adillah. Janji macam mana!"

Kakak jawab, "Kira saja belanjanya berapa. Kakak bayarlah bahagian kakak".

Adik mengalah.

Tidak berapa lama kemudian sang emak meninggal dunia. Adik telefon kakak, "Kak, balik. Mak dah takde!"

Kakak jawab, "Laa ... Lepas mesyuarat ajk surau ni kak balik".

Kisah yang di bawah ini saya kutip dari buku sejarah Islam.

Sekali persetua RasulluLah saw memerintah orang lelaki zaman itu pergi berjuang fi sabililLah.

Terdapat seorang ibu tua yang masih kafir tetapi sakit yang melarang anak mudanya yang Muslimin pergi berjuang. Larangan ini menjengkelkan anak muda itu lalu dia mengadu kepada RasululLah saw.

RasululLah saw dengan tegas melarang anak muda itu dari melanggar perintah ibu tuanya yang kafir kerana engkar itu membawa kepada derhaka. Derhaka kepada ibu terlebih buruk perangai di sisi Allah. Akhirnya anak muda itu membatalkan niat menyertai perang sabililLah!

Nak dinilaikan pahala perang sabililLah dengan pahala berlatih berzanji ... Orang bijak agama zaman ini banyak menyingkirkan nilai-nilai luhur dalam agama dari ceramah mereka atau khutbah Jumaat dan khutbah raya. Ceramah agama hari ini disogokkan dengan nilai menyembah dunia seperti percaya kepada cakap-cakap pemimpin politik, berterima-kasih kepada pemimpin yang bagi kita makan, berbaik dengan jiran dan sebagainya tapi sambil itu mendiamkan diri kepada gejala rasuah yang menular dalam hampir ke semua badan-badan kerajaan (cuba baca laporan audit badan kerajaan yang dikeluarkan setahun sekali itu), mendiamkan diri kepada gejala judi yang dihalalkan, mendiamkan diri kepada fitnah-fitnah politik, mendiamkan diri kepada permusuhan pemimpin-pemimpin seagama (cuba teliti kandungan khutbah haji terakhir RasululuLah yang mengharamkan permusuhan sesama Muslimin), mendiamkan diri dengan berita-berita bohong dan fitnah yang mengisi segala macam dada akhbar, tabloid dan tv dan macam-macam lagilah.

Saya kesian kepada sang kakak dan sang adik tadi. Mereka ditipu oleh kejahilan. Cuba teliti diri anda sendiri. Adakah anda masih jahil?

Saya bagi petua pada anda. Jangan cepat melatah. Jangan obsess dengan sesuatu. Lapangkan dada dan fikiran. Selalu kembali kepada kebijaksanaan yang terkandung dalam hadis dan firman. Mudah-mudahan ...

No comments:

Post a Comment