Friday, May 7, 2010

Jerat Yang Tersasar

Cerita ini saya kutip dari borak-borak warung kopi. Itupun saya menelinga cerita orang. Ketika itu saya dalam perjalanan ke Melaka. Dah lama cerita ni. Tak ingat dah warung kopinya.

Kononnya ada sebatang jalanraya yang sangat sibuk. Banyak kampung-kampung di sepanjang jalanraya tersebut. Di tempat yang dimaksudkan ini jalannya lurus. Kereta-motor yang lalu di jalan ini jadikannya tempat lepas geram. Hadlajunya ialah 90 kmj.

Kononnya dalam setiap bulan ada-ada saja perangkap hadlaju yang dipasang. Dan kebanyakan mangsanya ialah budak-budak kampung yang suka remp-it ketika melalui jalan tersebut. Sampailah ketikanya budak-budak ini naik angin.

Satu hari seperti biasa datanglah penguasa jalanraya. Mereka datang naik kereta. Penguasa yang berkenaan turun bawa kamera dan melintas jalanraya. Kemudian kereta tadi bergerak pergi.

Di seberang jalanraya yang dimaksudkan itu ada bukit yang semak-samun. Di sinilah sang penguasa gemar bersembunyi dan halakan perangkap lasernya ke jalanraya. Selalunya dia berada di situ dalam tempoh tiga ke empat jam menjalankan tugasnya.

Pagi itu agak berbeda sikit. Sesampai saja dia di situ bau maung menerjah lubang hidung. Dia tertanya-tanya tapi kerana tugas dipaksakan juga. Ketika mencari tempat sesuai nak pacakkan kamera keadaan menjadi gawat. Di mana saja dia pijak dia terpijakkan tahi manusia. Bukan sikit. Merata-rata! Sang penguasa bergegas keluar dari semak-samun tadi dan cari kawasan berumput untuk bersihkan but kerjanya! Sambil itu dia menghidu baju dan seluar kok ada yang terpalit tahi!

Tak berapa lama kemudian datang semula kereta tadi. Sang penguasa pulang bawa kenangan busuk sebagai peringatan.

Sama ada ya atau tidak sahihnya cerita ini terpulanglah. Macam saya kata tadi saya kutip dari borak-borak warung kopi.

Bila difikirkan saya pun heran denga gelagat sang penguasa. Di depan klinik Ampangan ada sebuah bukit. Mengikut cerita penumpang bas yang lalu di situ dah banyak kali mereka nampak sang penguasa bersembunyi dalam semak-samun di situ sambil menembak laser hadlaju ke arah kereta-motor yang lalu di jalanraya tersebut.

Oleh kerana klinik itu di atas bukit yang bertentangan banyak dah pengunjung klinik yang nampak.

Drebar kereta atau penunggang motorsikal tak nampak sebab bukit itu tinggi. Cuma sekali saya lalu di situ saya nampak sang penguasa sedang memasukkan kamera ke dalam but kereta. Ketika itu saya rasa kerja mereka dah selesai.

Tahun-tahun 90an dulu ketika berulang-alik ke KL kerana tugas saya pernah nampak sang penguasa di tengah-tengah pembahagi lebuhraya PLUS di antara Bangi dan Nilai sedang menembak lasernya ke lebuhraya!

Tembak curi ni saya rasa tak enaklah! Buat terang-terang apa salahnya. Itu sebahagian dari kerja, kan? Tembak curi ni macam sengaja nak mengenakan orang! Itu yang tak manisnya.

Kerja buat cara kerja. Tak taulah kok tembak curi tu sebahagian dari kod kerja!

1 comment:

  1. ganas punya artikel ni...... den tabik bonar..... menusuk kolbu ni jang...

    ReplyDelete