Thursday, July 22, 2010

Penghujung Segala Jalan

... ialah menemui Tuhan Rabb ul Alamin, Yang Maha Mengasihani, Maha Pengampun dan Maha Adil. Dia Yang Maha Tinggi mengatasi segalanya.

Anehnya ada sibijak-pandai agama yang menjadikan Dia pertaruhan ketika berhujah dan berbunuhan sesama sendiri!

Quran dan Hadith fungsinya jelas; menjadi panduan untuk muslimin menguruskan iman dan amal. Kalau ada perbedaan serahkan keputusan akhir kepada Mahkamah Agung! Itu yang telah Dia putuskan; bukannya bermusuh dan menghunus senjata menegakkan kebenaran masing-masing. Di Mahkamah Agung kita akan mengetahui siapa kita di sisi Tuhan yang Maha Adil ini! Payah sangatkah kita hendak memahami keadaan ini?

Dalam menguruskan perbedaan kita mesti ada ihsan, tolak-ansur dan berbaik sangka bukan mencela, berprasangka dan berhati batu.

Sejak zaman berzaman sehingga ke hari ini Quran dah Hadith telah digunakan tanpa sebarang rasa takut dan malu oleh sibijak-pandai untuk:

a) menghalalkan darah sesama muslimin seperti di perang sunni/syiah, mujahiddin/taliban, al qaeda/rakyat iraq dan sebagainya.
b) kafir-mengkafir dan sesat-menyesat seperti umno(b)/pas, wahabi/syafie, salafi/bukan-salafi dan sebagainya.
c) bersekongkol menghalalkan kezaliman kaum pemerintah seperti mendiamkan diri kepada perompakan harta rakyat, memberi laluan kepada perlakuan rasuah, menyokong akta yang zalim seperti ISA dan sebagainya.
d) menghalau hantu/syaitan yang dilabelkan dengan perubatan secara Islam. Ada ketikanya mereka menjerit-jerit memanggil Allah untuk menghalau hantu/syaitan seolah-olah Allah itu pekak dan tuli atau Allah itu boleh diseru-seru macam menyeru jin!
e) berceramah di serata tempat dan ceruk sambil mengutip ribuan ringgit tapi kebanyakan isinya tidak lain dari secara halus mencela golongan yang tidak sehaluan dengan mereka.
f) menakut-nakutkan dan menindas mereka yang kurang berpengetahuan tentang Quran dan Hadith terutama rakyat biasa dengan menampakkan diri itu sebagai diri yang serba tahu dengan disulami firman-firman dan hadith-hadith yang sulit bunyinya.
g) mecipta akta-akta kecil syariah sehingga menyulitkan urusan agama yang mudah seperti urusan nikah-kahwin, tanah kubur dan hukum faraid.
e) berpolitik walaupun tahu politik itu penuh dengan tipu-daya, khianat, penindasan dan pembohongan.

Dalam senario yang sebegini jalan yang paling selamat ialah menyerahkan jiwa dan raga kita kepada Yang Maha Pencipta dan Yang Maha Tahu. Berheninglah di dalam doa, tahajud, istikharah, zikir dan sebagainya untuk:

a) memohon tunjukkan jalan yang lurus dan yang diredai.
b) memohon perlindungan dunia dan akhirat untuk diri dan keluarga.
c) memohon dilapangkan rezeki dunia/akhirat.
d) memohon ampun segala dosa kecil dan besar.
e) memanjatkan syukur kerana disiram RahmatNya yang berKekalan.
f) memohon dilindungi dari fitnah dan kezaliman.

Inilah jalan yang Haq yang diamalkan oleh rasul-rasul, nabi-nabi, auliya-auliya, ulama-ulama yang haq dan para-para hamba Allah yang benar.

Istilah-istilah Wahabi, Syafie, Salafi, Syiah dan sebagainya adalah direka oleh mereka yang berkepentingan untuk menampakkan satu golongan itu lebih baik dari golongan yang satu lagi.

Di sisi Allah ada satu golongan saja - hamba Allah yang iman dan amalnya ikhlas keranaNya.

Dia tidak menilik kepada rupa-parasmu. Dia Maha Pengampun dan Maha Mengasihani. Dia Maha Tahu dari semua bijak-pandai. Dia Maha Berkuasa dari semua kerajaan langit dan bumi. Dia Awal segala permulaan dan Akhir segala perjalanan.

Hakikatnya kita tidak memerlukan hujah yang sia-sia daripada sesiapa saja. Pulangkan segala urusan kepadaNya kerana mahu tidak mahu satu hari nanti semuanya akan kembali kepadaNya kerana Dia Penghujung Segala Jalan.

No comments:

Post a Comment